FRAMTIA: Edmund Ulsnæs startet Framtia, men nå er det Ingunn Annie Dahle som er redaktør. Journalist Anne Mette Meidelsen og grafisk designer Ellinor Ann Skaret var ikke til stede da bildet ble tatt.

Framtia er en avis full av ansikter. De har bilder til alle små og store saker, og prøver å finne historier om mennesker i alle saker de dekker.

Da Edmund Ulsnæs startet avisa Framtia i 2008, var det fordi han mente det var rom for en mer kritisk lokalavis i området. I starten hadde Framtia en tydelig profil som den kritiske røsta.

– Vi var gneldrebikkje i starten. Etter hvert fikk vi høre at vi tok for lite hensyn, så vi har blitt mykere, men har fortsatt en kritisk stemme, sier han.

Resultatet er at kommunene Meløy og Gildeskål, med til sammen under 9000 innbyggere, har to lokalaviser: Framtia og Meløyavisa. Dette har gitt en så tøff konkurransesituasjon at Avisa Nordland ikke dekker området like systematisk som før, men hovedkonkurrenten Meløyavisa lever videre. De to avisene har ulik profil og treffer ulike deler av befolkningen. Men det er tøft å være to om annonsekronene i et område med begrenset handel.

Drev først med content marketing
Da Edmund startet Framtia, drev han allerede IndustriFolk, (nå omdøpt til Ny Næring) et profileringsblad for næringslivet. Mens det er svak handelsstand i området er det sterkt næringsliv med den store industriparken i Glomfjord. For disse bedriftene er det mer aktuelt med profilering og merkevarebygging, enn med tradisjonelle tilbudsannonser.

– Det var ingen som kalte det content marketing da jeg startet med dette i 2004, men det er jo det jeg driver med, sier Edmund.

Han var i flere år redaktør for Framtia samtidig som han drev Ny Næring.

– Det kunne gi noen etiske problemstillinger at vi skulle ta samfunnsansvar samtidig som vi var «i lomma på» næringslivet. Men Framtia stilte likevel kritiske spørsmål til næringslivet, sier han.

For noen år siden overtok Ingunn Annie Dahle som redaktør for Framtia, mens Edmund har ansvaret for Ny Næring.

 

SJU PÅ JOBB: Framtia er til stede på stort og smått. Da den lokale sykkelklubben arrangerte regionalt ritt, var de på plass med sju personer.

 

Drar på de fleste arrangementer
I Framtia jobber også journalist Anne Mette Meidelsen og grafisk designer Ellinor Ann Skaret. I tillegg har de tre faste frilansere. Det er nemlig mye å dekke på kveldstid og i helgene.

Framtia satser sterkt på å være til stede på det som skjer. I god tid før sommeren hadde de fordelt alle sommerens arrangementer på journalistene, så de visste at de fikk med seg alt.

– Vi bruker mye ressurser på å fare rundt til bygdene. Da den lokale sykkelklubben arrangerte regionalt mesterskap, var vi på plass med sju personer. Det er uhyre sjelden vi ber folk ta bilder selv på arrangementer, sier Ingunn.

For at sakene fra de lokale arrangementene skal være spennende å både lage og lese, prøver journalistene å finne en sak i saken: I stedet for å beskrive arrangementet UKM, intervjuet de han som deltok med en GoPro-film.

Framtia har erfart at leserne liker å lese om folk flest, og har derfor en egen spalte som de kaller nettopp Folk flest. Der kan leserne lese korte snutter om helt vanlige folk som har byttet jobb, flyttet, som har en spesiell fritidsaktivitet og andre spennende smånyheter, alltid med bilde av menneskene de handler om.

I tillegg har Framtia som mål å ha tosiders reportasje eller portrett i hver avis.

Sponser fotballen
Framtia har stort sett bilde til alle notiser. De bruker gjerne mye plass på gode bilder, og har alliert seg med en god fotograf som de ofte bruker til større reportasjer. Fotografen var med på å løfte historien om Ann-Marit Gabrielsen som kjemper mot kreften:

Denne bildekrusellen krever javaskript.

 

Denne bildekrusellen krever javaskript.

SOLGT TIL VG: Framtia er ikke redd for å ta opp tøffe tema. I en serie på tre reportasjer skrev de om ungdom og psykisk helse. Reportasjen om tvillingene som skal skifte kjønn solgte de til VG.

 

Framtia bruker også fotograf til annonsekampanjer som de satser litt ekstra på. Da de inngikk sponsoravtale med fotballklubben, tok fotografen tøffe studiobilder av alle spillerne. Kampanjen har hatt effekt. Det kommer mer publikum på kampene, og Ingunn tror også at det økte fokuset på fotballen kan bidra til at flere barn og unge har lyst til å satse på fotball.

Som en del av sponsoravtalen, har Framtia også forpliktet seg til å dekke alle hjemmekampene.

– Vi har alltid vært flinke til å sponse lokale organisasjoner. Vi ser det som en del av samfunnsoppdraget vårt å løfte fram lokale lag og foreninger, sier Ingunn.

 

Denne bildekrusellen krever javaskript.

TØFF KAMPANJE: Framtia brukte fotograf da de laget denne kampanjen for laget de sponser.

 

Vellykket abonnementssalg
De siste månedene har Framtia brukt Fornøyde Folk til telefonsalg av abonnement. Det har vært vellykket. (Fornøyde Folk har samarbeidsavtale med LLA.)

Tidligere har en av de mest effektive kampanjene vært da de hadde vervekampanje med bilder av lokale kjøpmenn som ga bort en handlevogn full av varer. Det ble trukket en vinner blant nye abonnenter – og en blant eksisterende abonnenter.

– Noe av det viktigste vi gjør er å ta vare på de abonnentene vi har. Ingen her får lov til å ta i mot en oppsigelse av et abonnement uten å spørre hvorfor og prøve å få dem med videre, forteller Ingunn.

Når abonnentene får faktura fra Framtia, få de samtidig vite at det trekkes premie eller tur blant alle som betaler i tide. Framtia samarbeider med lokale arrangører om turpremiene.

Framtia har også konkurranse blant kommisjonærene. Den kommisjonæren som har høyest prosentvis økning i salget av Framtia i 2017, får tur og mat for inntil seks medarbeidere til Støtt Brygge.

– Vervepremier har ikke fungert, men denne typen konkurranser aner vi en effekt av, sier Ingunn, som håper på opplagsoppgang i 2017.

 

Denne bildekrusellen krever javaskript.

12 SIDER OM KIRKA: Framtia bruker gjerne god plass på reportasjer og temasaker. Tidligere i år hadde de 12 sider om kirkas 150-årsjubileum.

 

 

 

 

 

 

 

 

Framtia

Dekker Meløy og Gildeskål kommuner i Nordland. Godkjent opplag 1675.

Papiravis hver onsdag.

Nettside: www.framtia.no