Eidsvoll Ullensaker Blad: De er totalt 19 ansatte, men ikke alle var til stede da bildet ble tatt. Bak fra venstre: Markedskonsulent Tina Berger, markedssjef Eva Holmgren, vaktsjef Jørgen Sollien, markedskonsulent Tove Bekkedal, ansvarlig redaktør Roger Aarli-Grøndalen, nyhetsredaktør Vegard Storbråten Øye og grafiker Roger Bråthen. Foran fra venstre: Journalist Marit Lunddal Løken, markedskonsulent Christine Vassdal, journalist Jan Arne Sandholtbråten, journalist Bjørn Inge Rødfoss og desksjef Knut Øsmundset.

Etter at Eidsvoll Ullensaker Blad lanserte ny nettavis 1. mars, har leserne brukt 113,3 prosent mer tid på nettsidene.

Etter forhandlinger gjennom hele fjoråret, gikk Eidsvoll Ullensaker Blad (EUB) ved nyttår inn i et samarbeid med Hamar Media. For en frittstående avis som EUB var det på tide å finne en samarbeidspartner.

– Da vi sto helt alene var det vanskelig og veldig tidkrevende å henge med i den digitale utviklingen, forklarer redaktør Roger Aarli-Grøndalen.

Nye inntektsmuligheter
Hamar Media er tilknyttet Amedia, og gir blant annet ut Hamar Arbeiderblad. Nå har Hamar Media overtatt trykking, IT-drift, kundeservice og annonseproduksjon for EUB. I tillegg har EUB fått tilgang til et digitalt annonsestyringsverktøy. EUB jobber nå med redesign av papiravisen, basert på geometriene Hamar Media bruker til malstyrt sideproduksjon. Og 1. mars lanserte de nye nettsider da de byttet til Hamar Medias publiseringsløsning.

– Overgangen har vært krevende, spesielt for markedsavdelingen med det nye annonsestyringssystemet. Men det er positivt å få et system med mulighet for programmatisk salg og målrettede annonser, det kan bli en av mange små bekker med inntekter for oss. Jeg tror abonnementsinntektene vil være bærende for avisene i fremtiden. Tradisjonelle annonser vil fortsatt være viktige, men i tillegg må vi prøve nye løsninger for å spe på inntektene, sier Roger Aarli-Grøndalen.

Med i pakken fra Hamar Media kommer det en digital løsning for innholdsmarkedsføring. Det betalte innholdet vil merkes tydelig med «EUB reklame».

I tillegg vil EUB prøve å selge rekvisitter som kulepenner og roll-ups, som Hamar Media-trykkeriet kan produsere. Trykkeriet kan også feste gule post-it-lapper på avisene, noe som kan fungere som rabattkuponger leserne lett kan ta med seg i butikken.

Digital vekst
I 2015 kuttet EUB ut mandagsavisen. Samtidig begynte de å lukke saker på nett. De begynte å få noen digitale abonnenter, men de opplevde ingen kraftig vekst før i mars i år da de lanserte ny nettavis. Etter lanseringen har antall besøkende vært 7,3 prosent høyere enn på samme tid i fjor. Antall sidevisninger har økt med 33,5 prosent, og varigheten av øktene har økt med hele 113,3 prosent.

Med den nye nettavisen fikk de stengte sakene nytt utseende. Tidligere fikk leserne bare opp en plakat med tilbud om abonnement. Nå får de lese tre saker gratis, før de på fjerde sak får opp en plakat med bilde av journalisten og teksten «Jeg lever av å skrive for deg… og er veldig glad for at du vil lese artikkelen min!»

Denne løsningen har de kopiert fra andre aviser i Hamar Media.

Leserne kan publisere
Samtidig har EUB blant annet fått oppgradert «Lesernes EUB», der forhåndsgodkjente lesere selv kan publisere stoff. Tanken bak «Lesernes EUB» var å få mer stoff fra lag og organisasjoner. Det har hittil vært mest meningsinnlegg på sidene, ikke minst fra politikere.

– Jeg håper at vi kan få flere innen organisasjons- og kulturlivet til å bruke denne muligheten når de merker at vi prioriterer hardere og er til stede på færre arrangementer, sier Roger Aarli-Grøndalen.

Som andre aviser har også EUB erfart at reportasjer fra kulturarrangementer leses lite. Det samme gjelder sportsarrangementer. Et unntak er spark-VM, som engasjerer bredt. Redaktøren er forberedt på støy fra arrangører som savner lokalavisa på arrangementene sine, men vil heller prioritere saker som han vet leses mer: gode intervjuer, saker om interne stridigheter i klubber og andre gravesaker. Resultater og stemningsrapporter fra arrangementer kan arrangørene få ut selv – både gjennom sosiale medier og på Lesernes EUB.

Roger ønsker også å få mer meningsbærende journalistikk, både fra eksterne spaltister og fra egne journalister som skriver kommentarer, analyser og humoristiske skråblikk.

PÅ DESKEN: Vaktsjef og digitalt ansvarlig Jørgen Sollien, nyhetsredaktør Vegard Storbråten Øye og desk- og designsjef Knut Øsmundset.

 

Nyhetsredaktøren skal prioritere
Etter at Roger Aarli-Grøndalen ble redaktør for fem år siden, har EUB gått fra 29 til 19 ansatte. Alle har gått av frivillig eller med AFP, og i det siste har avisen lyst ut noen ledige stillinger. Siste nyansettelse var 25 år gamle Vegard Storbråten Øye som startet i stillingen som nyhetsredaktør 1. mai. Avisen hadde flere søkere med lang erfaring, men valgte å satse på et ungt hode. Nå er Vegard i gang med å lage ny innholdsstrategi for avisen.

– Det er bortkastet å lage journalistikk som ikke blir lest. Vi skal fortsatt ha hendelsesnyheter, og vi skal følge veksten og utviklingen i området. Saker om bolig, eiendom og næringsutvikling er populære. I tillegg skal vi bli flinkere til å følge saker over tid og ha mer hverdagsgraving. Det kan bety alt fra et par ekstra kilder til å sjekke regnskapstall og postlister, sier han.

Vegard tror noe av det viktigste han kommer til å gjøre, vil være å velge hva redaksjonen ikke skal bruke tid på, for å få mer tid til blant annet hverdagsgraving. Han planlegger også å søke om støtte fra Fritt Ord for å få ressurser til å gå dypere inn i et bestemt saksområde.

 

ØNSKER SLIKE SAKER: Nyhetsredaktøren håper på flere slike forsidesaker i fremtiden. Den ene er en gjennomarbeidet reportasje om en ung narkoman som endte livet med en overdose. Den andre var en viktig nyhetssak for Eidsvoll. EUB hadde saken først, som et resultat av at de er til stede på de fleste politiske møter og slik får god kontakt med viktige kilder.

 

Egen redaktør for output
EUB har nylig omstrukturert ledelsen. Mens nyhetsredaktøren har ansvaret for alt av input til avisa – å sørge for at avisa får godt og variert innhold med gode kilder – har EUB også fått en egen produksjonsredaktør som har ansvar for output – å få sakene ut i alle relevante kanaler.

Den viktigste eksterne kanalen er Facebook. EUB har blant annet brukt Instant Articles. Etter at de lanserte nye nettsider har de ikke publisert på Instant Articles – blant annet fordi de nå har en god økning i antallet digitale abonnenter.

– Det er foreløpig ikke mulig å lukke sakene på Instant Articles, derfor er det fristende å holde igjen. Jeg synes fremdeles Instant Articles gir en fantastisk brukeropplevelse, men det hører nok mindre hjemme hos en avis som satser på å få hovedinntekten fra abonnement, sier Roger.

Den siste tiden har dessuten EUBs varelager på egen mobil plattform vært utsolgt, og da er det en klar økonomisk fordel å lede leserne inn på egen plattform. EUB har høyere inntekter på egne annonser enn på annonsene på Instant Articles – mens Google-annonser gir betraktelig lavere inntekter. Også andre brukere av Instant Articles opplever at inntektene er lavere enn på egne plattformer. For en grundigere vurdering av Instant Articles som kanal, les denne saken fra The Verge som også kommer inn på alternativer som Googles AMP og Apple News.

EUB bruker også nyhetsbrev for å nå ut til leserne. Hittil har de hatt et nyhetsbrev som lages automatisk, alt journalistene har gjort var å huke av for at sakene skulle publiseres i nyhetsbrevet. Avisa erfarte at det var vanskelig å rekruttere abonnenter til nyhetsbrevet. Samtidig erfarte de at det koster svært lite å prøve.

– Det var en fin erfaring å se hvor lett det er å sette opp et nyhetsbrev i Mailchimp, sier Roger Aarli-Grøndalen.

Nå vurderer han å lage et mer personlig nyhetsbrev – av typen en kan få fra Quartz, The Skimm eller Bygdanytt.

EUB har nylig begynt å bruke Snapchat til å dele nyhetsoppdateringer. Instagram bruker de først og fremst til viderepublisering av leserbilder, publisering av spesielt gode egne bilder, og konkurranser. Konkurransene slår godt an de gangene premiene er billetter til populære arrangementer som Kurt Nilsen-konsert eller Terje Sporsem-standup.

 

SOMMERGUIDE: EUB gir ut sommerguiden som et eget magasin hver sommer. I fjor møtte de lokale kjendiser med kjæledyr.

 

Avishuset skal selges
EUB holder til i et lokale midt i sentrum av Eidsvoll. Tidligere eide og brukte avisa hele huset, og hadde eget trykkeri i underetasjen. Nå leier de av et eiendomsselskap, og snart skal bygget rives for å gjøre plass til et nytt leilighetsbygg.

– Dette er et av de områdene i landet som vokser raskest. Om noen år vil det være rundt 4500 nye innbyggere innen noen kilometers radius herfra, sier redaktør Roger Aarli-Grøndalen.

Utbyggingsplanene har sendt EUB ut på boligjakt. Redaktøren regner med at de finner seg nye lokaler i Eidsvoll, det er her de har flest abonnenter. Men EUB dekker også kommunene Ullensaker, Hurdal og Nannestad. Tidligere var Eidsvoll handelssentrum i regionen, men i dag er det Ullensaker med byen Jessheim som har klart høyest folketall.

Den kraftige veksten i regionen, som har gode pendlermuligheter til Oslo, gir lokalavisa mye stoff. Leserne er glade i å lese saker om regionsutvikling.

 

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Her har EUB-journalisten vært med opp i en heisekran. Ellers bruker de gjerne flyfoto til å illustrere slike saker om de har mulighet. Bildene passer de på å ta når de av ulike årsaker er i lufta. Denne saken sto på i byavisen som EUB gir ut for Jessheim fire ganger i året. Der har de som mål å vise fram det bygdeurbane, uten for høy «kaffe latte-faktor».

Nye ideer om abonnementssalg
Sterk tilflytning betyr ikke nødvendigvis mange nye abonnenter. Området har mange tilflyttere uten sterk tilknytning til området og lokalavisa. De siste årene har EUB hatt nedgang i abonnementstallet. Den digitale veksten ser ut til å ha stanset fallet, og nå skal en ny prosjektgruppe jobbe for å holde ved like abonnementstallet. Folk fra alle avdelingene er med i prosjektgruppen.

– Det er frivillig å være med, og de styrer selv prosessen. Det har fungert bedre enn de gangene jeg har kalt inn til et møte og sagt «nå skal vi jobbe med abonnement», sier Roger.

Prosjektet har fått navnet FØKSAK (Forum for økt spredning og synlighet av EUB i alle kanaler). De har blant annet fått med seg resten av avisens ansatte på dugnad en tidlig morgen. Under morgenrushet sto de på jernbanestasjonene og delte ut aviser og nybakte boller med abonnementstilbud.

For å lære av andres suksess har gruppen besøkt Klassekampen og Raumnes, og de har hatt besøk av Sandnesposten. Nå planlegger de en kampanje inspirert av Klassekampen, med kreative bilder av profilerte ansatte, tilbud om å gi bort avisen i tre uker og fine vervepremier. En av journalistene og digitalt ansvarlig har fått i oppgave å lage et morsomt konsept.

Prosjektleder Tina Berger forteller at det er nyttig å ha både journalister og markedsfolk med i gruppen.

– De har ulike innfallsvinkler. Journalistene får for eksempel ofte spørsmål om når saken kommer på trykk. Nå har vi laget et kort med et kjempetilbud på digitalt abonnement, som journalistene kan ha med seg ut. Det samme kan markedsfolkene ha med seg når de besøker kunder, sier hun.

 

 

Eidsvoll Ullensaker Blad, eub.no

  • Kom ut første gang i 1901.
  • Dekker kommunene Hurdal, Eidsvoll, Nannestad, Ullensaker. Holder til på Eidsvoll der de har hovedtyngden av abonnenter.
  • Kommer ut på papir tirsdag, onsdag, torsdag og lørdag.
  • Har et godkjent opplag på 6341.
  • Avisa er uavhengig. Odd Reidar Øie er største aksjonær. Elles har avisa en rekke lokale aksjonærer.