BYGDANYTT: Fra venstre: Journalist Snorre Bang Utaker, nyhetsleder Mads René Trellevik, redaktør Eirik Langeland Fjeld, journalist Ronny Bertelsen og journalist Lars Sveinung Lid.

Bygdanytt tester ut stadig nye måter å nå leserne der de er. Nå har de to nyhetsbrev, podkast, flere Facebook-sider, egne Facebook-profiler for de ansatte, instagramprofil, twitterprofil, og Google+. 

Bygdanytt skal først og fremst lage god papiravis. Men terskelen er lav for å prøve ut nye måter å nå publikum.

– Lesertallene på papir går ned, så om vi fortsetter å jobbe som før vil Bygdanytt til slutt forsvinne. Det ønsker vi ikke, sier redaktør Eirik Langeland Fjeld.

Bygdanytt har derfor skrudd opp tempoet på nett, og har som ambisjon å ha en oppdatert nettavis til enhver tid. Et hårete mål for redaksjonen på fem mann. Etter at de i fjor innførte brukerbetaling på nett, har de nå i underkant av 800 heldigitale abonnenter.

ABONNEMENTSKAMPANJE: Redaktøren er ansiktet i den første i en rekke annonser.

Etter at antallet abonnenter nærmest eksploderte da de startet med nettbetaling, har de nådd en foreløpig topp. Nå skal de derfor i gang med en abonnementskampanje. Som del av kampanjen skal redaksjonen vise seg fram, og de omtaler ulike tema som er viktige for leserne.

Men selv med et økende antall digitale abonnenter, kan ikke redaktøren lene seg tilbake. Han har innsett at leserne i stadig mindre grad oppsøker nettavisene, og at redaksjonen i stedet må jobbe for å nå leserne der de er. Han ønsker å utforske nye distribusjonskanaler.

– Det er blitt ganske billig å eksperimentere. I stedet for å bruke lang tid på å planlegge, setter vi heller raskt i gang når vi får en idé. Noe blir nok bare kortvarige prøveprosjekter, sier han.

To nyhetsbrev
Bygdanytt har blant annet gått i gang med to nyhetsbrev. Først startet de et nyhetsbrev for en av dekningskommunene, Osterøy. Bygdanytt har en sterk posisjon på Osterøy, og ønsker å skape en merverdi for ostringene. Nyhetsbrevet Oster skal gi leserne det beste stoffet om Osterøy – uavhengig av hvor det kommer fra. I tillegg til å lenke til egne saker, lenker de til godt stoff fra andre aviser, fra kommunens nettsider og fra private bloggere. Nyhetsbrevet er gratis, og foreløpig annonsefritt. Samtidig er det gratis å publisere og ganske kjapt å produsere. Redaktøren tror det er vel verdt innsatsen for å ta en viktig posisjon blant leserne.

Samtidig startet Bygdanytt opp podkasten Oster. Lars Sveinung Lid, som har ansvar for podkasten, har vanligvis kulturgjester i studio for en plateprat og kanskje en live-låt. Nylig laget han 13 episoder med Osterøys historie i samarbeid med en historiker.

STUDIO: Lars Sveinung Lid har kultursendinger for Osterøy.

 

– De fleste podkastene har mellom 200 og 400 avspillinger. Det er mye lavere enn antall lesere på nettsaker. Men podkast har lang levetid, og det er fint å la folk høre intervjuene, og ikke bare lese våre sitater, sier Lars Sveinung Lid.

Han pleier å ha fem-seks spørsmål klar før han går i studio, og etter et ti minutters intervju bruker han gjerne 20 minutter på å lytte gjennom intervjuet før han publiserer. De gangene han drar ut for å lage reportasje, blir det mer redigeringsarbeid.

Satser sterkt på samferdselssak
Nyhetsbrev nummer to heter K5, og er oppkalt etter den sannsynlige traseen for ny jernbane og vei mellom Arna og Voss. Saken handler om trafikksikkerhet, fremkommelighet, reisetid og bydelsutvikling. Den er viktig for hele Bygdanytts dekningsområde. Eirik ønsker at nyhetsbrevet skal være den beste kilden til stoff om jernbane- og veistrekningen, også stoff utenfor Bygdanytts geografiske område. Journalistene har derfor vært på reportasjer utenfor dekningsområdet. Nyhetsbrevet har også en egen Facebook-side.

Bygdanytt bruker også ellers Facebook som en viktig kanal. De ansatte har egne jobb-profiler.

– De er en måte å vise seg frem på og være tilgjengelig der folk er. Jeg ser at mange bruker Facebook til å sende oss meldinger, forteller redaktøren.

Da det var E16-demonstrasjon i Arna, streamet Bygdanytt demonstrasjonen. Det gjorde de så enkelt som mulig, i sluddvær uten strøm. De festet telefonen på et fotostativ, festet en liten mygg og reservebatteri på telefonen, og sendte live på Facebook.

– Dette var en aksjon som veldig mange visste om, og folk elsket at vi hadde livesending. Det var god merkevarebygging for oss, sier Eirik.

VIDEOUTSTYR: Du kan komme langt med en mobiltelefon, en holder til telefonen, et kamerastativ og en mikrofon.

 

Journalist Ronny Bertelsen har inntrykk av at folk er sultefôret på video. Han bruker ofte iPhone og iMovie til å lage videoreportasjer. For å fange seerne pleier han å starte med noen scener som viser aktivitet. 45 minutter etter at opptakene er avsluttet, kan videoen være publisert.

 

Videoen fra en øvelse Redningsselskapet hadde med en gjeng unger, var populær. Det samme var videoen fra en fartskontroll.

Politistoff er generelt populært. En av de sakene som har solgt best på nett, er fra da Bygdanytt var med politiet på nattevakt.

– Politiet møtte mange folk den natten, og alle vi omtalte i saken kjøpte nok abonnement, sier nyhedsleder Mads René Trellevik.

Kuttet ut lederen
Det er vanligvis fem mann på jobb i Bygdanytt-redaksjonen, for tiden har de også journalist Siv K. Berg i en midlertidig stilling. Bygdanytt har god plass i lokalene, etter at markedsarbeidet er blitt sentralisert. Redaksjonen sitter likevel tett på hverandre i åpent landskap, og det er lett å diskutere sakene underveis i arbeidet. Bygdanytt har derfor avviklet de daglige morgenmøtene. Nå har de i stedet møter to ettermiddager i uken, etter papiravisens deadline.

Bygdanytt har også kuttet ut lederen. Det var en prinsippsak for redaktøren, og noe han tok tak i kort tid etter at han overtok som redaktør for to år siden.

– Jeg har aldri forstått hvem lederen tar standpunkt på vegner av. Er det eiernes, redaktørens eller redaksjonens synspunkt? Vi tilstreber åpne kilder for at leserne skal kunne kikke avsenderne i kortene og avdekke eventuelle motiver. Av samme årsak mener jeg at lederen ikke bør være anonym, sier Eirik Langeland Fjeld.

SYNSPUNKT: Bygdanytt byttet ut lederen med en signert synspunkt-spalte.

 

I stedet for leder har Bygdanytt en signert «synspunkt»-spalte, skrevet av redaktøren eller en av journalistene. Her kan de mene noe om det meste.

– Jeg føler jeg står mye friere i en slik spalte, sier Eirik.

Da LLA var på besøk, skulle han skrive synspunkt om en politiker som har deltatt i gruppemøter om en sak hun er inhabil i. Han vil helst ta et tydelig standpunkt, selv om det kan være upopulært.

– Budskapet mitt er at politikerne på Osterøy må skjerpe seg. De må holde seg tydelig innenfor regelverket. Det holder ikke å operere i gråsonen, sier han.

 

SISTESIDEN: Den populære spalten «Stafettpinnen» har gått i flere år. Før intervjuet snakker journalisten med venner og familie av den som har blitt utfordret. Dermed har han vanligvis mange morsomme og rare fakta å trekke fram i intervjuet.

 

Bygdanytt dekker Osterøy kommune og Arna bydel i Bergen. Avisen har et godkjent netto opplag på 4020 eksemplarer. Kommer ut på papir tirsdag og fredag, og oppdateres daglig på nett. Nettside: www.bygdanytt.no. Bygdanytt er eid av Schibsted-selskapet AS Lokalavisene, som også eier Strilen, Askøyværingen og Vestnytt.