Torunn Aarkvisla i Sande Avis jobber for å gjøre Sande mer attraktivt for næringslivet. Siste arrangement var en suppelørdag som trakk mange folk til butikkene i sentrum.

Ordføreren snakket om å være stolt av Sande i sin julehilsen i Sande Avis på slutten av 2016. Redaktøren videreførte begrepet «Stolt av Sande» på lederplass og oppfordret folk til å framsnakke Sande. Torunn Aarkvisla, som medierådgiver i både Sande Avis og Svelviksposten, dro deretter i gang prosjektet «Stolt av Sande». Prosjektet skal gjøre Sande sentrum mer attraktivt.

– Målet er stabilitet og vekst for eksisterende bedrifter, få nye bransjer til å etablere seg i Sande og å posisjonere Sande som et attraktivt kommunedelssentrum i den forestående kommunesammenslåingen med Holmestrand og Hof, sier Torunn Aarkvisla.

En snill «onkel» som brenner for Sandes videre utvikling støtter prosjektet med kr. 750.000,- til markedsføring og aktiviteter fordelt over en periode på 2,5 år. En annen sentral aktør i Sande, Sparebanken Øst, har sponset prosjektet Stolt av Sande med kr. 200.000,- til vinterbelysning.

Hittil siste arrangement var suppekonkurranse mellom butikkene i Sande sentrum lørdag 3. mars. Publikum kunne være med å stemme fram den beste eller mest kreative suppa. Arrangementet trakk mye folk til butikkene, og over hundre liter suppe ble fortært. Kremostesuppa til Eurosko fikk flest stemmer.

Neste arrangement er Kulturmaraton i april i samarbeid med Sande kulturråd, med blant annet underholdning for små og store på torget. I juni relanseres Sandedagen, i august er det ØkoFestival og i oktober er det Ladies Night.

Torunn er opptatt av at butikker og andre næringer skal være involvert i arrangementene.

– Min oppgave er å gjøre det jeg kan for å opprettholde omsetning og appellere til vekst for næringene, sier hun.

Prosjektet drives som et samarbeid mellom kommunen, handelsstanden og gårdeierne. Torunn Aarkvisla har tidligere vært leder av Hokksund Handelsstandsforening, og erfarte der at det var nyttig at disse tre aktørene samarbeidet. Hun tror også det er lurt at markedsavdelingen i lokalavisa er involvert.

– Det krever et kreativt hode å dra i gang slike arrangementer, og det kan vi finne i mange markedsavdelinger. Vi vet hvilke knapper vi skal trykke på for å få oppmerksomhet. Det kan vi bruke til å være en medspiller med handelsstanden, og ikke bare være passive annonsemottakere. Og så er det jo alltid stas å gjøre noe ekstra for kundene, sier hun.