Annonsesalget gikk over all forventning da Frostingen laget si første sommeravis i fjor.

Sommeravisa hadde to forsider. Snudde du den opp ned, fant du avis for den andre bygda.
Av Laila Borge

De ansatte i Frostingen hadde lenge hatt lyst til å lage ei avis som viste frem hva Frosta og Åsen har å by på. Drømmen endte med ei avis på 60 sider som ble distribuert fra Trondheim i sør til Levanger i nord, med et opplag på 50.000 – ti ganger så mye som ved en vanlig fulldistribusjon. De var lenge usikre på om de kunne våge å satse så stort, men annonsørene hadde tro på produktet.

– Det var nok denne avisen som reddet bunnlinja, sier annonsekonsulent Irene Røkke.

De valgte å satse på innholdsmarkedsføring i avisa. Mye av innholdet er merket «betalt innhold».

– Et godt tips er å ha en idé som du kan presentere for kunden. Vi hadde et par generelle forslag som vi viste frem. Det er vanskeligere å si nei når de får se hvordan de kan vise frem bedriften, forklarer Irene Røkke.

De fleste kundene takket ja til tilbudet. Dermed ble det ei innholdsrik avis med presentasjoner av alt fra hyttetomter til lokale butikker. I tillegg er det noen tradisjonelle annonser, samt redaksjonelle saker om aktiviteter som kan være interessante for turister.

– Vi ønsker flere besøkende og tilflyttere til Frosta og Åsen, og Frostingen tar litt av æra for at bobilplassen er full hver helg, sier Irene Røkke.

Frostingen dekker to ganske ulike områder. De valgte derfor å dele stoffet i to og lage ei avis med to forsider; en for Åsen og en for Frosta.

Frostingen har bestemt seg for å lage sommeravis annethvert år. I år fyller Frostingen 100 år, derfor skal de snart gi ut jubileumsavis med gratulasjonsannonser.

Her kan du bla i Frostingens sommeravis fra 2018. Sidene fra Åsen starter på side 34.