Solabladets hundredelsmaraton er det største arrangementet for barn i Sola sentrum. For avisa betyr det både omdømmebygging og ekstra inntekter.

Solabladet arrangerte hundredelsmaraton for tiende året i år. Det ble en lørdag med yrende liv i sentrum. Over 500 spreke barn løp løypa på 421 meter i sentrum, mens foreldrene sto på sidelinja og heiet. Det var aldersgrupper fra tre til tolv år, og åpen klasse for de med spesielle behov. Alle fikk medalje for innsatsen.

Fra arrangementet samlet 20 deltakere første året, har det blitt mer populært for hvert år. Markedskonsulent Amalie Kivijärvi synes det er ekstra kjekt å se at det er papirannonsene som fører til at folk melder seg på.

– Vi laget en Facebook-event lenge før vi hadde noe i papiravisa. I fjor prøvde vi også Facebook-annonsering. Men det hadde liten effekt, det var rett etter at egenannonsene sto på trykk i papiravisa at vi fikk mange påmeldinger, forteller hun.

Bygger relasjoner
Solabladet bruker et Google-skjema til forhåndspåmelding. Dermed har de kontaktinformasjon til alle deltakerne. Etter løpet sender de ut et tilbud på abonnement til foreldrene, med tips om at de kan finne bilder fra arrangementet om de logger seg inn på Solabladets nettside. Det pleier å gi noen nye abonnenter, i tillegg til at de selger en del dagspass.

Solabladet bruker også løpet til å bygge relasjoner med annonsørene. De deler ut gaveposer med gaver fra sponsorer, og de oppfordrer sentrumsbutikkene til å trekke ut i gatene under arrangementet.

– I ukene før arrangementet selger vi godt med annonser til butikkene. Etter arrangementet går vi rundt i butikkene og spør hvordan dagen var, og det er veldig få som kan si at de ikke hadde en god salgsdag, sier Amalie Kivijärvi.

Gleder seg i et år
Solabladet ønsker å være en synlig aktør i lokalmiljøet. Derfor velger de å bruke ressurser på å skape et arrangement som engasjerer barn og foreldre og skaper liv i sentrum en lørdag formiddag. Selv liker de veldig godt å jobbe med løpet.

– Vi gleder oss veldig til denne lørdagen, og mandagen etter løpet begynner vi å med en gang å planlegge neste års løp. Etter så mange år har vi god dreis på det, sier Amalie.

Etter løpet pleier Solabladet å sende ut evalueringsskjema til deltakernes foreldre. Slik kan de forbedre seg år etter år.

Les også om Livsgnistløpet som Bygdebladet var med å arrangere.