Denne bildekrusellen krever javaskript.

Årets lokalavisside er den eneste publikumsprisen blant LLA-prisene. Fagjuryen, i år Ørjan Risanger og Birgitte Hammer i HBO i Haugesund, velger ut fem finalebidrag. Deretter stemmer landsmøtedeltagerne frem en vinner. I år var det svært jevnt i avstemmingen, men vinneren ble Kvinnheringens «Logga av i ei veke». I bildeserien over kan du se denne og de fem andre finalebidragene.

Jurymedlem Birgitte Hammer mener at grafikere alltid må tenke på hvem målgruppen er, enten de designer avissider eller annonser. Design handler om funksjon, og hvis designen fungerer dårlig for målgruppen, da er den lite riktig.

– Du må spørre deg selv hvilke visuelle virkemiddel, bilder og tekstfonter som fungerer for de du henvender deg til, sier hun.

Her kan du lese juryens vurderinger av de fem finalebidragene:

Avis: Kvinnheringen
Tittel: Logga av i ei veke
Begrunnelse: Faste avislesere vil nok gjerne lese om hvordan det gikk med de unge som skulle «logga av ei veke». En tittel som passer vår tid, fargerik og kreativ typografi, luft rundt tekst, og et budskap som tydeliggjøres litt ekstra med designet, gjør disse avissidene mer tydelige enn mange andre.

Avis: Øyposten
Tittel: Naturtalentet
Begrunnelse: Dette avisoppslaget omfavner faget det handler om. Typografi, grafiske elementer og bilder bygger opp om historien og fremhever budskapet. Tiltalende avissider som gir lyst til å lese.

Avis: Avisa Lofoten
Tittel: Folkegourmet
Begrunnelse: Avis handler om å formidle budskap, og påvirke følelsene våre gjennom tekst og bilder. I dette oppslaget «kjenner» man både smaken av blåskjell, trekken fra herlig sjøluft, og lukten av frityrstekt saltet «bistro pommes». Oppslaget er tiltalende, med både gode bilder, lett leselig tekst, og godt med luft. Bildet med blåskjell får enda mer tyngde sammen med bakgrunnsbildet fra havet. Alt i alt et oppslag som skiller seg ut i mengden på en veldig positiv måte.

Avis: Fanaposten
Tittel: Fra siviløkonom til veskedesigner
Begrunnelse: I dette oppslaget gir kreativ utforming en ekstra stopp-effekt, sammen med en interessant tittel. Gode bilder, positivt budskap, og en lokalt forankret person som har gjort suksess med digitalisering. Litt ekstra luft rundt både tekst og bilde er ofte tiltalende designmessig.

Avis: Hallingdølen
Tittel: Pinup
Begrunnelse: Forsiden på denne artikkelen skiller seg godt ut fra mengden, og artikkelen i sin helhet er meget fargerik. Forsiden til artikkelen skaper nysgjerrighet for innholdet, med et godt bilde og tydelig budskap. Bildet som er «photoshoppet», samt kreativ bruk av farger og typografi gir lyst til å lese videre.