Facebook-grupper kan være en måte å skape tettere bånd med og mellom leserne.

Illustrasjonsfoto: John Schnobrich på Unsplash.
Av Laila Borge

Facebook-grupper knyttet til avgrensede temaer oppleves som mer private arenaer enn åpne nyhetssider, og kan være en mulighet for lokalavisene til å knytte direkte kontakt med leserne. Gruppene kan brukes til å dele nyhetssaker, men blir også i stor grad brukt til diskusjoner mellom leserne. Local Media association skriver om hvilke erfaringer det amerikanske mediekonsernet GateHouse Media har med Facebook-grupper. De anbefaler å skape lokale grupper som ikke allerede eksisterer, basert på hva innbyggerne brenner for. De forteller at grupper som handler om historie, dyr og mat ofte har slått an for deres aviser.

GateHouse bruke CrowdTangle til å overvåke gruppene og analysere trafikken.

Noen eksempler på populære GateHouse-grupper:

Remember When, Columbus? der avisen deler egne saker med tilbakeblikk på historiske hendelser, og der også medlemmene deler minner.

News-Journal Pets! der medlemmene blant annet deler bilder av dyr som trenger nye hjem, og der avisen deler nyhetssaker om dyrevelferd.

Galesburg Foodies der medlemmene deler bilder av egen mat, anbefaler lokale restauranter og diskuterer hvilke nye spisesteder de ønsker seg i Galesburg.

Et eksempel på et mer nyhetspreget tema kan være lokale skoler, som i Palm Beach Posts gruppe Extra Credit: Palm Beach County schools.

Les også: Involver leserne i sakene du jobber med