Årets lokalavis 2017: Lister får skryt for sin digitale offensiv. Da de slet med å nå publikum i et av dekningsområdene sine laget de en helt egen nettavis for området.

 

Lister hadde i flere år strevd med å få betalende abonnenter i Kvinesdal, der mange allerede abonnerer på Avisen Agder. I fjor valgte Lister å gi kvindølene en helt egen lokalavis: Kvinesdal24. Her skal leserne finne saker om nære og lokale nyheter, lokalpolitikk, lokalt næringsliv, blålyssaker, kultur og idrett. Med lokal identitet, lavterskel brukerinvolvering og brukergenerert innhold fra lag og foreninger, skal Kvinesdal24 være en identitetsskaper i kommunen. Målet er 4-8 artikler per dag.

Lister fikk hederlig omtale for Kvinesdal24 i LLA-konkurransen «Årets digitale satsing 2017». Juryen skriver blant annet:

En offensiv strategi og satsing fra Lister, som har opplevd godt abonnementssalg etter at plussen ble innført.

Det var Listers digitale satsing som løftet avisen høyt nok til å bli kåret til «Årets lokalavis 2017» – kombinert med at de har en solid papiravis og innhold som viser at de tar samfunnsoppdraget på alvor. Juryen skriver:

Med fast ukentlig tv-magasin, et stort innslag av levende bilder og solid oppdatering når noe skjer i lokalsamfunnet, er Lister helt i front i det digitale skiftet. Avisen satser på direktesendinger og leverer ofte bildeserier, noe som er viktig for å rekruttere digitale abonnenter. I fjor ble det også lansert en egen nettavis for Kvinesdal, en avlegger av Lister24. Nettavisen er omfattende og godt oppdatert og spiller godt på lag med papiravisen. Juryen vil oppfordre andre lokalaviser til å la seg inspirere av det Lister har fått til.

Trafikken på avisens nettsted, Lister24, eksploderte i 2017. Ukentlige sidevisninger var i snitt på 346.320, som er opp 67 prosent fra 2016. Ukentlige unike bruker var i snitt 31.378, som er 42 prosent flere enn i 2016. Ved utgangen av 2017 hadde Lister totalt 5109 betalende abonnenter, som er en vekst på 138 fra 2016 og 569 flere enn ved utgangen av 2015. Mer enn hver fjerde abonnent er på rent digitalabonnement.

Nedgangen i antallet komplettabonnementer stoppet nær opp i 2017, noe de mener skyldes at de lanserte en ny lørdagsavis med fast mal, som inneholder flere kommentarartikler, en hovedstory der de går i dybden på et aktuelt tema eller et fenomen, et portrettintervju pluss mat- og vinspalte, historiske lokale tilbakeblikk og serien Bygda mi.