Vennesla Tidendes kåring av Venneslas styggeste rom skapte et enormt engasjement både blant lesere, leverandører og i avisa. Nå er vinnerrommet kåret, og lokale håndverkere er i gang med å forvandle det til et av de fineste rommene i Vennesla.

– Dette har vært veldig gøy å jobbe med! Lokale leverandører og håndverkere viste stor goodwill, og alle stiller opp gratis. Det var faktisk så mange som ville bidra, at juryformannen til slutt måtte ha loddtrekning for å velge ut hvem som skulle være med, sier redaktør Christopher Johansen.

Det var heller ikke vanskelig å få folk til å vise fram de stygge rommene sine og fortelle historien om hvorfor de ikke har fått pusset opp selv. Over 40 rom var med i konkurransen om gratis oppussing.

Juryen valgte ut tre finalerom. Deretter var det opp til leserne å kåre en vinner. Rommet som vant finalerunden fikk over 3000 SMS-stemmer. I tillegg stemte over 60.000 på sitt favorittrom i en internett-poll.

Det var byggevareforretningen M3 som lufta ideen om Venneslas styggeste rom for Vennesla Tidende.

– Vi tente på ideen. Vi så at det kunne generere godt stoff, samtidig som vi kunne sette bygdas håndverkere i et godt lys. Og ikke minst var det kjekt å være med på å glede en lokal familie med gratis oppussing av et rom, forteller Johansen.

Mens redaksjonen la til rette for det tekniske rundt konkurransen, tok markedsavdelinga seg av annonsering. M3 organiserte juryarbeidet og organiserte håndverkere og leverandører.

Vennesla Tidende har først og fremst dekket saken på nett. De har flere artikler i vente, etter hvert som det gamle rommet blir forvandlet.